6 Eylül 2017 Çarşamba

BEP

BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP) NEDİR?

       Bireyselleştirilmiş eğitim programı özel gereksinimli bireyin gelişimi veya ona uygulanan programın gerektirdiği disiplin alanlarında (öz-bakım, akademik beceriler, sosyal beceriler, iletişim v.b) eğitsel gereksinimlerini karşılamak üzere uygun eğitim ortamlarından (okul, özel eğitim okulu, özel sınıf, mesleki eğitim merkezi, vb) ve destek hizmetlerden (kaynak oda, sınıf-içi yardım, dil ve konuşma terapisi, fiziksel rehabilitasyon vb) en üst düzeyde yararlanmasını öngören yazılı dökümandır. Bu döküman aile, öğretmen ve ilgili uzmanların işbirliği ile planlanır ve bireyin ailesinin onayı ile uygulanır.
  1. Bir özel eğitim programıdır.
  2. Özel eğitim gerektiren birey için geliştirilmiş ve ailesi tarafından onaylanmış bu program; bireyin, ailenin, öğretmenin gereksinimleri doğrultusunda hazırlanmıştır ve hedeflenen amaçlarda verilecek destek eğitim hizmetlerini içerir.
  3. Özel eğitim gerektiren öğrencinin, normal sınıf düzeyinde belirlenmiş beklentilerinden farklı olarak, belirlenen bir süre içinde öğrenme beklentilerinin, ihtiyaçlarının, ilgilerinin ve performansının bir özetidir.
  4. Normal okul programındaki değişiklikleri ve uyarlamaları içeren ve her özel eğitim gerektiren öğrenci için hazırlanan yazılı bir plandır.
  5. Özel eğitim gerektiren öğrencinin gelişimini gözlemek ve iletişim kurmak için öğretmenlere yardımcı olan bir araçtır.
  6. Okul personeli ve destek hizmetleri veren kişilerin birlikte geliştirdikleri, uyguladıkları ve gelişmeleri izledikleri bir plandır.
  7. Gerektiğinde düzeltilebilen ve değiştirilebilen esnek bir çalışma programıdır.



BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMININ AMACI
Öğrencilere en üst düzeyde yararlanabilecekleri eğitim fırsatları sunmaktır.
BEP’ in İşlevleri Şu Şekilde Özetlenebilir
1.BEP toplantıları, aile ve okul personeli arasındaki iletişim aracıdır. Öğrencinin gereksinimleri, nelerin sağlanabileceği ve karşılaşılabilecek durumların neler olabileceği konusunda her iki tarafa da eşit söz hakkı sağlar.
2.BEP, öğrencinin gereksinimi olan özel eğitim hizmetleri ve ilişkili destek hizmetlerin öğrenciye sunulacağına ilişkin yazılı bir taahhüttür.
3.BEP ailenin, okulun ve ilişkili tüm birimlerin çalışmalarını ve bunların öğrenciye katkılarını izleme ve değerlendirme aracıdır.

 !!!!!!!! BEP birey için eğitsel bir yol haritasıdır.



BEP’İN YARARLARI
   Çocuğun yapabilecekleri betimlenir.
    Çocuğa uygun eğitim hizmetleri sunulur.
   Çocuğun engelinden kaynaklanan farklı gereksinimleri belirlenir.
     .Çocuğun kendi öğrenmesi ile ilgili daha fazla sorumluluk almasına yardımcı olunur.
   Çocuğun öğrenmesi izlenir.
   Çocuğun ilerlemeleri kayda alınır.
   Çocuğun ailesi ile diğer birim üyelerinin ilişkilerine katkıda bulunur.
   Çocuğun bilgi ve beceri eksiklerinin nasıl giderilebileceğine yol gösterir.
   Çocuğun eğitiminde karşılaşılabilecek sorunlar ve çözümler, alınacak kararlar hakkında aile ve okul personeline eşit söz hakkı sağlar.
   Çocuğun gelişiminin değerlendirilmesini sağlar.
    Programın, materyalin ve başlangıç noktalarının etkililiğinin değerlendirmesine yardımcı olur.
BEP'İN YASAL DAYANAKLARI
Özel eğitim gerektiren her bireyin ona sunulacak eğitim hizmetlerinden en üst düzeyde yararlanabilmesi ve bu hizmetlerin öğrenciye katkılarının belirlenebilmesi için BEP'in geliştirilmesi ve uygulanması önemlidir. BEP'i geliştirme ve uygulama Türkiye'de yasal anlamda güvence altına alınmıştır. Bir diğer deyişle yasal zorunluluktur.

1997 yılında yürürlüğe giren 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin 4. maddesi f bendi, "Özel eğitim gerektiren bireyler için bireyselleştirilmiş eğitim planı geliştirilmesi ve eğitim programlarının bireyselleştirilerek uygulanması esastır." diyerek BEP'in hazırlanmasını ve uygulanmasını zorunlu hale getirmiştir.

18 Ocak 2000 tarihinde yayınlanarak yürürlüğe giren Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği

Madde 62 : "Özel eğitim gerektiren birey için geliştirilen ve ailesi tarafından onaylanan bireyselleştirilmiş eğitim programı; bireyin, ailenin, öğretmenin gereksinimleri doğrultusunda hazırlanan ve hedeflenen amaçlarda verilecek destek eğitim hizmetlerini içeren özel eğitim programıdır.
 "Bireyselleştirilmiş eğitim programları, bireyin tüm gelişim alanlarında, gözlem gelişim ve değerlendirme ölçekleri kullanılarak ve hedeflenen amaçların gerçekleşme düzeyleri doğrultusunda değerlendirilir. Birey için hazırlanacak yeni bireyselleştirilmiş eğitim programında ve yöneltme kararında bu değerlendirmeler esas alınır.”
Madde 63: “Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları yapılan okul ya da kurumlarda, özel eğitim gerektiren bireyler için, bireyselleştirilmiş eğitim programının geliştirilmesi, uygulanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi amacıyla bireyselleştirilmiş eğitim programı  geliştirme birimini(ekibinin) oluşturulur. Bu birimlerin, yakın çevrelerinde birim kurulamayan kurumlardaki özel eğitim gerektiren bireylere de destek eğitimi vermesi için hizmet alanları özel eğitim hizmetleri kurulu tarafından belirlenir.
Bu birim kurum müdürü veya görevlendireceği bir müdür yardımcısı başkanlığında, gezerek özel eğitim görevi verilen öğretmeni, sınıf öğretmeni, okul rehber öğretmeni, gerekiyorsa branş öğretmenleri, öğrencinin kendisi ve ailesi birimin (ekibin) üyelerinden oluşur.
Madde 64- Bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirme birimi başkanı ve üyelerinin görevleri şunlardır:
a) Başkan;
1) Birimi oluşturur, üyeleri belirler, toplantıları planlar,
 2) Bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirilmesi, uygulanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi sürecinde, bireyin gereksinimleri doğrultusunda kurum içi düzenlemeleri yapar,
 3) Bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirilmesi sürecinde yapılan çalışmaları, değerlendirmeleri izler, gereksinim duyulan araç-gerecin geliştirilmesi veya sağlanması için özel eğitim hizmetleri kurulu ile eş güdümlü çalışır.
b) Gezerek özel eğitim görevi verilen öğretmen;
1) Kurumun olanaklarına ve bireyin gereksinimlerine göre hazırlanan bireysel eğitim planlarını, kaynaştırma uygulamaları yapılan kurumlar ile özel eğitim kurumlarında uygular
2) Değerlendirme ölçeklerinin geliştirilmesinde görüşünü bildirir,
3) Gerektiğinde bireye, aileye, öğretmene ve kuruma bilgi verir.
c) Öğretmen;
1) Bireysel eğitim programlarının hazırlanmasında uygulanmasında ve değerlendirilmesinde etkin görev alır,
2) Planlanan eğitim programlarını uygulamaya dönüştürür,
3) Bireyin gelişimine göre yeni bireysel eğitim programı önerileri hazırlar.
d) Aile;
1) Bireysel eğitim programının geliştirilmesi sürecinde gereksinimlerini iletir,
2) Çocuğu ile ilgili hedeflerini ve planlarını belirtir,
3) Eğitim programının uygulanması sırasında çalışmalara etkin bir şekilde katılır, gerektiğinde eğitim araç-gereç desteği sağlayabilir.
e) Özel eğitim gerektiren birey;
1) Bireysel eğitim programlarının hazırlanışı sırasında kendi gereksinim ve isteklerini belirtir,
2) Çalışmalara etkin bir biçimde katılır,
3) Değerlendirme sonrasında çıkan eğitim önlemi ve yöneltme kararında isteğini belirtir.
f) Rehber öğretmen-psikolojik danışman;
1) Bireyin özel eğitim gereksinimleri doğrultusunda görüşünü belirtir ve bireye rehberlik yapar,
2) Bireyin gelişimini izler.
g) Eğitsel tanılama, izleme ve değerlendirme ekibi;
1) Birey için saptanan destek eğitim hizmetlerinin uygulanmasında rehberlik eder,
2) Bireyin gelişimini okul rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri servisi ile iş birliği içinde izler.
h) Eğitim programları hazırlamakla görevlendirilen öğretmen;
1) Bireysel eğitim programlarının hazırlanmasında, uygulandırılmasında ve değerlendirilmesinde etkin görev alır,
2) Değerlendirme ölçekleri geliştirir. Gereksinim duyulan araç-gerecin geliştirilmesi veya sağlanması için başkan ile eş güdümlü çalışır,
3) Bireyin gelişimine göre yeni bireysel eğitim programı önerileri hazırlar,
4) Gerektiğinde bireye, aileye, öğretmene danışmanlık yapar.

 BEP NASIL HAZIRLANIR?
Performans Alımı
    Kaynaştırma öğrencileri için dersine giren branş öğretmenleri ilgili dersin Kaba Değerlendirme Formunu alarak öğrencinin o ders ile ilgili neleri yapıp neleri yapamadığını belirlemek için performansını alır.
     Özel Eğitim Sınıflarındaki öğrenciler ise o sınıfta görevli Özel Eğitim Öğretmeni programdaki bütün derslerin Kaba Değerlendirme Formlarını alarak sınıfında bulunan tüm öğrencileri için ayrı ayrı hangi derslerden neleri yapıp neleri yapamadığını belirlemek için performanslarını alır.
     Performans alırken öğrencinin yapabildiği beceri veya davranışların karşısına “+”, yapamadığı beceri veya davranışların karşısına “-“ konularak performans alımı tamamlanır. Öğrencinin performansında “+” olan beceri veya davranışları BEP’in Öğrenci Performans bölümüne yazarak Performans alma işlemini bitirilir.
Amaçların Belirlenmesi
Amaç belirlerken amaçlarımızın öğrencimizin öncelikli ihtiyaçlarına yönelik olmasına ve o beceri ya da davranış için ön koşul becerilerinin öğrencimizde olması gerektiğini unutmamalıyız.
 Uzun Dönemli Amaç (UDA):Öğrencimizin 1 dönem sonunda veya 1 eğitim/öğretim yılı sonunda ulaşmasını istediğimiz amaç bizim Uzun Dönemli Amacımızdır.
Örneğin; Matematik dersinde toplama işlemi yapamayan bir öğrencimiz için UDA olarak “ Ali 2017/2018 eğitim öğretim yılının sonunda 3 basamaklı sayıyı ile 3 basamaklı sayı ile eldeli toplayarak toplama problemi çözer.”

Kısa Dönemli Amaç (KDA): Bizi UDA götürecek olan alt basamaklardır. UDA parçalara bölerek her parçanın bir KDA olduğunu düşünebiliriz.

Ölçüt: Her Bep’ in kendi özelliklerine göre mutlaka bir ölçütü olmalıdır. Öğrencimiz çalıştığımız basamaklardaki beceri veya davranışları yapar hale geldiğinde değerlendirme oturumlarında sorduğumuz sorularda koymuş olduğumuz ölçütümüzü karşılıyorsa bir sonraki basamağın öğretimine geçebiliriz demektir.
Unutulmamalı ki her öğretimsel amacın ölçütünü öğrencimiz karşılamak zorundadır.
Aşağıdaki örnek BEP’i inceleyecek olursak 1. KDA’ın 1. Öğretimsel amacı için öğrencimize 4 adet soru sorup öğrencimiz bu 4 sorudan üçünü doğru yapıyorsa 2. Öğretimsel amacımıza geçebiliriz.

………………….   ………OKULU
MATEMATİK  DERSİ BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PLANI(BEP)
Öğrencinin Adı - Soyadı: Ali VELİ                                                          
Tarih: 04.10.2017 
Sınıfı:  5/A                                                                                          
Öğretmen: Uğur KÜÇÜKDOĞRU

Öğrencinin Eğitsel Performans Düzeyi: Ali; ritmik saymaları yapabilmekte, rakamları, iki ve üç basamaklı sayıları ayırtedebilmektedir. Sayılar arasında büyüklük-küçüklük ilişkilerini, tek ve çift sayıları da ayırtedebilmektedir.
Uzun Dönemli (Yıllık) Amaçlar
Kısa Dönemli Amaçlar
Ölçüt
Başlama/Bitiş Tarihi








Ali 2017/2018 eğitim öğretim yılının sonunda 3 basamaklı sayıyı ile 3 basamaklı sayı ile eldeli toplayarak toplama problemi çözer.






KDA1:Üç basamaklı doğal sayılarla sonucu üç basamaklı olan eldesiz toplama işlemi yapar.
Öğretimsel Amaçlar(Davranışlar)
1) Bir basamaklı bir doğal sayıyla bir basamaklı bir doğal sayıyı sonuç bir basamaklı çıkacak şekilde toplar.
2) Bir basamaklı bir doğal sayıyla, bir basamaklı bir doğal sayıyı sonuç iki basamaklı çıkacak şekilde toplar.
3)  İki basamaklı bir doğal sayı ile bir basamaklı bir doğal sayıyı eldesiz toplar.
4) İki basamaklı bir doğal sayı ile iki basamaklı bir doğal sayıyı sonucu iki basamaklı çıkacak şekilde eldesiz toplar.
5) İki basamaklı bir doğal sayı ile iki basamaklı bir doğal sayıyı sonucu üç basamaklı çıkacak şekilde eldesiz toplar.
6)Üç basamaklı bir sayı ile bir basamaklı sayıyı eldesiz toplar.
7) Üç basamaklı bir sayı ile iki basamaklı sayıyı eldesiz toplar.
8)Üç basamaklı sayı ile üç basamaklı sayıyı sonucu üç basamaklı olacak şekilde eldesiz toplar.








3/4

KDA2:Üç basamaklı doğal sayılarla sonucu üç basamaklı olan eldeli toplama işlemi yapar.
Öğretimsel Amaçlar(Davranışlar)

1)İki basamaklı bir doğal sayı ile bir basamaklı bir doğal sayıyı eldeli toplar.
2) İki basamaklı bir doğal sayı ile iki basamaklı bir doğal sayıyı sonuç iki basamaklı çıkacak şekilde eldeli toplar.
3) İki basamaklı bir doğal sayı ile iki basamaklı bir doğal sayıyı sonuç üç basamaklı çıkacak şekilde eldeli toplar.
4) Üç basamaklı bir doğal sayı ile bir basamaklı bir doğal sayıyı eldeli toplar.
5)  Üç basamaklı bir doğal sayı ile iki basamaklı bir doğal sayıyı eldeli toplar.
6)  Üç basamaklı bir doğal sayı ile üç basamaklı bir doğal sayıyı sonucu üç basamaklı olacak şekilde eldeli toplar.















3/4


KDA3: Üç basamaklı bir doğal sayı ile üç basamaklı bir doğal sayıyı eldeli toplayarak problem çözer.
Öğretimsel Amaçlar(Davranışlar)
1) Bir basamaklı bir doğal sayıyı bir basamaklı bir doğal sayıyla toplayarak problem çözer.
2)  İki basamaklı bir doğal sayıyı bir basamaklı bir doğal sayı ile eldesiz toplayarak problem çözer.
3) İki basamaklı bir doğal sayıyı iki basamaklı bir doğal sayı ile eldesiz toplayarak
problem çözer.
4) Üç basamaklı bir doğal sayı ile bir basamaklı bir doğal sayıyı eldesiz toplayarak
problem çözer.
5) Üç basamaklı bir doğal sayı ile iki basamaklı bir doğal sayıyı eldesiz toplayarak
problem çözer.
6)  Üç basamaklı bir doğal sayı ile üç basamaklı bir doğal sayıyı eldesiz toplayarak
problem çözer.
7) İki basamaklı bir doğal sayı ile bir basamaklı bir doğal sayıyı eldeli toplayarak
problem çözer.
8) İki basamaklı bir doğal sayı ile iki basamaklı bir doğal sayıyı eldeli toplayarak
problem çözer.
9) Üç basamaklı bir doğal sayı ile bir basamaklı bir doğal sayıyı eldeli toplayarak
problem çözer.
10) Üç basamaklı bir doğal sayı ile iki basamaklı bir doğal sayıyı eldeli toplayarak
problem çözer.
11) Üç basamaklı bir doğal sayı ile üç basamaklı bir doğal sayıyı eldesiz toplayarak
problem çözer.














3/4


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

BEP

BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP) NEDİR?        Bireyselleştirilmiş eğitim programı özel gereksinimli bireyin gelişimi veya on...