BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ
EĞİTİM PROGRAMI (BEP) NEDİR?
Bireyselleştirilmiş eğitim programı özel
gereksinimli bireyin gelişimi veya ona uygulanan programın gerektirdiği
disiplin alanlarında (öz-bakım, akademik beceriler, sosyal beceriler, iletişim
v.b) eğitsel gereksinimlerini karşılamak üzere uygun eğitim ortamlarından
(okul, özel eğitim okulu, özel sınıf, mesleki eğitim merkezi, vb) ve destek
hizmetlerden (kaynak oda, sınıf-içi yardım, dil ve konuşma terapisi, fiziksel
rehabilitasyon vb) en üst düzeyde yararlanmasını öngören yazılı dökümandır. Bu
döküman aile, öğretmen ve ilgili uzmanların işbirliği ile planlanır ve bireyin
ailesinin onayı ile uygulanır.
- Bir özel eğitim programıdır.
- Özel eğitim gerektiren birey için geliştirilmiş ve ailesi tarafından onaylanmış bu program; bireyin, ailenin, öğretmenin gereksinimleri doğrultusunda hazırlanmıştır ve hedeflenen amaçlarda verilecek destek eğitim hizmetlerini içerir.
- Özel eğitim gerektiren öğrencinin, normal sınıf düzeyinde belirlenmiş beklentilerinden farklı olarak, belirlenen bir süre içinde öğrenme beklentilerinin, ihtiyaçlarının, ilgilerinin ve performansının bir özetidir.
- Normal okul programındaki değişiklikleri ve uyarlamaları içeren ve her özel eğitim gerektiren öğrenci için hazırlanan yazılı bir plandır.
- Özel eğitim gerektiren öğrencinin gelişimini gözlemek ve iletişim kurmak için öğretmenlere yardımcı olan bir araçtır.
- Okul personeli ve destek hizmetleri veren kişilerin birlikte geliştirdikleri, uyguladıkları ve gelişmeleri izledikleri bir plandır.
- Gerektiğinde düzeltilebilen ve değiştirilebilen esnek bir çalışma programıdır.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ
EĞİTİM PROGRAMININ AMACI
Öğrencilere en üst
düzeyde yararlanabilecekleri eğitim fırsatları sunmaktır.
BEP’ in İşlevleri Şu Şekilde
Özetlenebilir
1.BEP toplantıları, aile ve okul personeli
arasındaki iletişim aracıdır. Öğrencinin gereksinimleri, nelerin
sağlanabileceği ve karşılaşılabilecek durumların neler olabileceği konusunda
her iki tarafa da eşit söz hakkı sağlar.
2.BEP, öğrencinin gereksinimi olan özel
eğitim hizmetleri ve ilişkili destek hizmetlerin öğrenciye sunulacağına ilişkin
yazılı bir taahhüttür.
3.BEP ailenin, okulun ve ilişkili tüm
birimlerin çalışmalarını ve bunların öğrenciye katkılarını izleme ve
değerlendirme aracıdır.
!!!!!!!! BEP birey için eğitsel bir yol
haritasıdır.
BEP’İN
YARARLARI
Çocuğun
yapabilecekleri betimlenir.
Çocuğa
uygun eğitim hizmetleri sunulur.
Çocuğun
engelinden kaynaklanan farklı gereksinimleri belirlenir.
.Çocuğun
kendi öğrenmesi ile ilgili daha fazla sorumluluk almasına yardımcı olunur.
Çocuğun
öğrenmesi izlenir.
Çocuğun
ilerlemeleri kayda alınır.
Çocuğun
ailesi ile diğer birim üyelerinin ilişkilerine katkıda bulunur.
Çocuğun
bilgi ve beceri eksiklerinin nasıl giderilebileceğine yol gösterir.
Çocuğun
eğitiminde karşılaşılabilecek sorunlar ve çözümler, alınacak kararlar hakkında
aile ve okul personeline eşit söz hakkı sağlar.
Çocuğun
gelişiminin değerlendirilmesini sağlar.
Programın,
materyalin ve başlangıç noktalarının etkililiğinin değerlendirmesine yardımcı
olur.
BEP'İN
YASAL DAYANAKLARI
Özel eğitim
gerektiren her bireyin ona sunulacak eğitim hizmetlerinden en üst düzeyde yararlanabilmesi
ve bu hizmetlerin öğrenciye katkılarının belirlenebilmesi için BEP'in
geliştirilmesi ve uygulanması önemlidir. BEP'i geliştirme ve uygulama
Türkiye'de yasal anlamda güvence altına alınmıştır. Bir diğer deyişle yasal zorunluluktur.
1997 yılında
yürürlüğe giren 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin
4. maddesi f bendi, "Özel eğitim gerektiren bireyler için
bireyselleştirilmiş eğitim planı geliştirilmesi ve eğitim programlarının
bireyselleştirilerek uygulanması esastır." diyerek BEP'in hazırlanmasını ve uygulanmasını
zorunlu hale getirmiştir.
18 Ocak 2000
tarihinde yayınlanarak yürürlüğe giren Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği
Madde 62 : "Özel eğitim gerektiren birey için
geliştirilen ve ailesi tarafından onaylanan bireyselleştirilmiş eğitim
programı; bireyin, ailenin, öğretmenin gereksinimleri doğrultusunda hazırlanan
ve hedeflenen amaçlarda verilecek destek eğitim hizmetlerini içeren özel eğitim
programıdır.
"Bireyselleştirilmiş eğitim programları,
bireyin tüm gelişim alanlarında, gözlem gelişim ve değerlendirme ölçekleri
kullanılarak ve hedeflenen amaçların gerçekleşme düzeyleri doğrultusunda
değerlendirilir. Birey için hazırlanacak yeni bireyselleştirilmiş eğitim
programında ve yöneltme kararında bu değerlendirmeler esas alınır.”
Madde 63: “Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları
yapılan okul ya da kurumlarda, özel eğitim gerektiren bireyler için,
bireyselleştirilmiş eğitim programının geliştirilmesi, uygulanması, izlenmesi
ve değerlendirilmesi amacıyla bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirme birimini(ekibinin) oluşturulur. Bu
birimlerin, yakın çevrelerinde birim kurulamayan kurumlardaki özel eğitim
gerektiren bireylere de destek eğitimi vermesi için hizmet alanları özel eğitim
hizmetleri kurulu tarafından belirlenir.
Bu birim kurum
müdürü veya görevlendireceği bir müdür yardımcısı başkanlığında, gezerek özel
eğitim görevi verilen öğretmeni, sınıf öğretmeni, okul rehber öğretmeni,
gerekiyorsa branş öğretmenleri, öğrencinin kendisi ve ailesi birimin (ekibin)
üyelerinden oluşur.
Madde 64- Bireyselleştirilmiş eğitim programı
geliştirme birimi başkanı ve üyelerinin görevleri şunlardır:
a) Başkan;
1) Birimi oluşturur, üyeleri belirler,
toplantıları planlar,
2) Bireyselleştirilmiş
eğitim programı geliştirilmesi, uygulanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi
sürecinde, bireyin gereksinimleri doğrultusunda kurum içi düzenlemeleri yapar,
3) Bireyselleştirilmiş
eğitim programı geliştirilmesi sürecinde yapılan çalışmaları, değerlendirmeleri
izler, gereksinim duyulan araç-gerecin geliştirilmesi veya sağlanması için özel
eğitim hizmetleri kurulu ile eş güdümlü çalışır.
b) Gezerek özel eğitim görevi
verilen öğretmen;
1) Kurumun olanaklarına ve bireyin gereksinimlerine
göre hazırlanan bireysel eğitim planlarını, kaynaştırma uygulamaları yapılan
kurumlar ile özel eğitim kurumlarında uygular
2) Değerlendirme ölçeklerinin
geliştirilmesinde görüşünü bildirir,
3) Gerektiğinde bireye, aileye, öğretmene ve
kuruma bilgi verir.
c) Öğretmen;
1) Bireysel eğitim programlarının
hazırlanmasında uygulanmasında ve değerlendirilmesinde etkin görev alır,
2) Planlanan eğitim programlarını uygulamaya
dönüştürür,
3) Bireyin gelişimine göre yeni bireysel
eğitim programı önerileri hazırlar.
d) Aile;
1) Bireysel eğitim programının geliştirilmesi
sürecinde gereksinimlerini iletir,
2) Çocuğu ile ilgili hedeflerini ve planlarını
belirtir,
3) Eğitim programının uygulanması sırasında
çalışmalara etkin bir şekilde katılır, gerektiğinde eğitim araç-gereç desteği
sağlayabilir.
e) Özel eğitim gerektiren
birey;
1) Bireysel eğitim programlarının hazırlanışı
sırasında kendi gereksinim ve isteklerini belirtir,
2) Çalışmalara etkin bir biçimde katılır,
3) Değerlendirme sonrasında çıkan eğitim önlemi
ve yöneltme kararında isteğini belirtir.
f) Rehber öğretmen-psikolojik danışman;
1) Bireyin özel eğitim gereksinimleri
doğrultusunda görüşünü belirtir ve bireye rehberlik yapar,
2) Bireyin gelişimini izler.
g) Eğitsel tanılama, izleme
ve değerlendirme ekibi;
1) Birey için saptanan destek eğitim
hizmetlerinin uygulanmasında rehberlik eder,
2) Bireyin gelişimini okul rehberlik ve
psikolojik danışma hizmetleri servisi ile iş birliği içinde izler.
h) Eğitim programları
hazırlamakla görevlendirilen öğretmen;
1) Bireysel eğitim programlarının
hazırlanmasında, uygulandırılmasında ve değerlendirilmesinde etkin görev alır,
2) Değerlendirme ölçekleri geliştirir.
Gereksinim duyulan araç-gerecin geliştirilmesi veya sağlanması için başkan ile
eş güdümlü çalışır,
3) Bireyin gelişimine göre yeni bireysel
eğitim programı önerileri hazırlar,
4) Gerektiğinde bireye, aileye, öğretmene
danışmanlık yapar.
BEP
NASIL HAZIRLANIR?
Performans
Alımı
Kaynaştırma öğrencileri için dersine giren
branş öğretmenleri ilgili dersin Kaba Değerlendirme Formunu alarak öğrencinin o
ders ile ilgili neleri yapıp neleri yapamadığını belirlemek için performansını
alır.
Özel Eğitim Sınıflarındaki öğrenciler ise
o sınıfta görevli Özel Eğitim Öğretmeni programdaki bütün derslerin Kaba
Değerlendirme Formlarını alarak
sınıfında bulunan tüm öğrencileri için ayrı ayrı hangi derslerden neleri yapıp
neleri yapamadığını belirlemek için performanslarını alır.
Performans alırken öğrencinin yapabildiği
beceri veya davranışların karşısına “+”, yapamadığı beceri veya davranışların
karşısına “-“
konularak performans alımı tamamlanır. Öğrencinin performansında “+”
olan beceri veya davranışları BEP’in Öğrenci Performans bölümüne yazarak Performans alma işlemini
bitirilir.
Amaçların
Belirlenmesi
Amaç belirlerken
amaçlarımızın öğrencimizin öncelikli ihtiyaçlarına yönelik olmasına ve o beceri
ya da davranış için ön koşul becerilerinin öğrencimizde olması gerektiğini
unutmamalıyız.
Uzun Dönemli Amaç (UDA):Öğrencimizin 1 dönem sonunda
veya 1 eğitim/öğretim yılı sonunda ulaşmasını istediğimiz amaç bizim Uzun
Dönemli Amacımızdır.
Örneğin; Matematik dersinde toplama işlemi yapamayan
bir öğrencimiz için UDA olarak “ Ali 2017/2018 eğitim öğretim yılının sonunda 3
basamaklı sayıyı ile 3 basamaklı sayı ile eldeli toplayarak toplama problemi
çözer.”
Kısa Dönemli Amaç (KDA): Bizi UDA götürecek olan alt basamaklardır.
UDA parçalara bölerek her parçanın bir KDA olduğunu düşünebiliriz.
Ölçüt: Her Bep’ in kendi özelliklerine göre
mutlaka bir ölçütü olmalıdır. Öğrencimiz çalıştığımız basamaklardaki beceri veya
davranışları yapar hale geldiğinde değerlendirme oturumlarında sorduğumuz
sorularda koymuş olduğumuz ölçütümüzü karşılıyorsa bir sonraki basamağın
öğretimine geçebiliriz demektir.
Unutulmamalı ki her
öğretimsel amacın ölçütünü öğrencimiz karşılamak zorundadır.
Aşağıdaki örnek
BEP’i inceleyecek olursak 1. KDA’ın 1. Öğretimsel amacı için öğrencimize 4 adet
soru sorup öğrencimiz bu 4 sorudan üçünü doğru yapıyorsa 2. Öğretimsel amacımıza
geçebiliriz.
………………….
………OKULU
MATEMATİK
DERSİ BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PLANI(BEP)
Öğrencinin Adı - Soyadı: Ali VELİ
Tarih: 04.10.2017
Sınıfı:
5/A
Öğretmen: Uğur KÜÇÜKDOĞRU
Öğrencinin Eğitsel Performans Düzeyi: Ali; ritmik
saymaları yapabilmekte, rakamları, iki ve üç basamaklı sayıları
ayırtedebilmektedir. Sayılar arasında büyüklük-küçüklük ilişkilerini, tek ve
çift sayıları da ayırtedebilmektedir.
|
|||
Uzun Dönemli (Yıllık) Amaçlar
|
Kısa Dönemli Amaçlar
|
Ölçüt
|
Başlama/Bitiş Tarihi
|
Ali 2017/2018 eğitim öğretim yılının sonunda 3 basamaklı
sayıyı ile 3 basamaklı sayı ile eldeli toplayarak toplama problemi çözer.
|
KDA1:Üç basamaklı doğal sayılarla sonucu üç basamaklı
olan eldesiz toplama işlemi yapar.
Öğretimsel Amaçlar(Davranışlar)
1) Bir basamaklı bir doğal sayıyla bir
basamaklı bir doğal sayıyı sonuç bir basamaklı çıkacak şekilde toplar.
2) Bir basamaklı bir doğal sayıyla, bir
basamaklı bir doğal sayıyı sonuç iki basamaklı çıkacak şekilde toplar.
3) İki
basamaklı bir doğal sayı ile bir basamaklı bir doğal sayıyı eldesiz toplar.
4) İki
basamaklı bir doğal sayı ile iki basamaklı bir doğal sayıyı sonucu iki
basamaklı çıkacak şekilde eldesiz toplar.
5) İki
basamaklı bir doğal sayı ile iki basamaklı bir doğal sayıyı sonucu üç
basamaklı çıkacak şekilde eldesiz toplar.
6)Üç basamaklı
bir sayı ile bir basamaklı sayıyı eldesiz toplar.
7) Üç basamaklı
bir sayı ile iki basamaklı sayıyı eldesiz toplar.
8)Üç basamaklı
sayı ile üç basamaklı sayıyı sonucu üç basamaklı olacak şekilde eldesiz
toplar.
|
3/4
|
|
KDA2:Üç basamaklı doğal sayılarla sonucu üç basamaklı
olan eldeli toplama işlemi yapar.
Öğretimsel Amaçlar(Davranışlar)
1)İki basamaklı
bir doğal sayı ile bir basamaklı bir doğal sayıyı eldeli toplar.
2) İki basamaklı bir doğal
sayı ile iki basamaklı bir doğal sayıyı sonuç iki basamaklı çıkacak şekilde
eldeli toplar.
3) İki
basamaklı bir doğal sayı ile iki basamaklı bir doğal sayıyı sonuç üç
basamaklı çıkacak şekilde eldeli toplar.
4) Üç basamaklı bir doğal sayı ile bir basamaklı bir
doğal sayıyı eldeli toplar.
5) Üç basamaklı bir doğal sayı ile iki basamaklı
bir doğal sayıyı eldeli toplar.
6) Üç basamaklı bir doğal sayı ile üç basamaklı
bir doğal sayıyı sonucu üç basamaklı olacak şekilde eldeli toplar.
|
3/4
|
|
KDA3: Üç
basamaklı bir doğal sayı ile üç basamaklı bir doğal sayıyı eldeli toplayarak
problem çözer.
Öğretimsel Amaçlar(Davranışlar)
1) Bir
basamaklı bir doğal sayıyı bir basamaklı bir doğal sayıyla toplayarak problem
çözer.
2) İki
basamaklı bir doğal sayıyı bir basamaklı bir doğal sayı ile eldesiz
toplayarak problem çözer.
3) İki
basamaklı bir doğal sayıyı iki basamaklı bir doğal sayı ile eldesiz
toplayarak
problem çözer.
4) Üç basamaklı
bir doğal sayı ile bir basamaklı bir doğal sayıyı eldesiz toplayarak
problem çözer.
5) Üç basamaklı
bir doğal sayı ile iki basamaklı bir doğal sayıyı eldesiz toplayarak
problem çözer.
6) Üç basamaklı bir doğal sayı ile üç
basamaklı bir doğal sayıyı eldesiz toplayarak
problem çözer.
7) İki
basamaklı bir doğal sayı ile bir basamaklı bir doğal sayıyı eldeli toplayarak
problem çözer.
8) İki
basamaklı bir doğal sayı ile iki basamaklı bir doğal sayıyı eldeli toplayarak
problem çözer.
9) Üç basamaklı
bir doğal sayı ile bir basamaklı bir doğal sayıyı eldeli toplayarak
problem çözer.
10) Üç basamaklı
bir doğal sayı ile iki basamaklı bir doğal sayıyı eldeli toplayarak
problem çözer.
11) Üç
basamaklı bir doğal sayı ile üç basamaklı bir doğal sayıyı eldesiz toplayarak
problem çözer.
|
3/4
|
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder