PEKİŞTİRME NEDİR?
Uygun davranışları
arttırmak üzere uygulamalı davranış analizinde pekiştirme kullanılmaktadır.
PEKİŞTİRME: Bir davranışı izleyen ve ileride o davranışın sergilenme olasılığını
arttırmak üzere ortama olumlu uyaran eklenmesi ya da ortamda bulunan itici
uyaranın kaldırılması durumuna PEKİŞTİRME denir.İki tür pekiştirme
vardır.
1. OLUMLU
PEKİŞTİRME
2. OLUMSUZ PEKİŞTİRME
OLUMLU PEKİŞTİRME
Olumlu pekiştirme,
bir davranışı izleyen durumda ortama bir uyaranın eklenmesiyle o davranışın
ileride yapılma olasılığının arttırılmasıdır.
Olumlu pekiştirmede
yer alan uyarana PEKİŞTİRİCİ
UYARAN ya da PEKİŞTİREÇ adı verilir.Örneğin;gülümseme,
çocuğun başını okşama ya da çocuğa hoşlandığı bir nesne verme.İki tür Olumlu
Pekiştirme vardır.
1.BİRİNCİL
PEKİŞTİREÇLER
2.İKİNCİL
PEKİŞTİREÇLER
1.BİRİNCİL PEKİŞTİREÇLER:
İçsel ya da
biyolojik gereksinimlerimizi karşılayan pekştireçlerdir. Yiyecek, içecek, uyku
bu pekiştireçlere örnektir.Birincil pekiştireçler sıklıkla okul öncesi dönemde
kullanılmakta olup eğitim düzeyi yükseldikçe etkililiği azalmaktadır.
BİRİNCİL PEKİŞTİREÇLERİN ÖZELLİKLERİ
1.Birincil pekiştireçler çok fazla sunulduğunda ya da hiç sunulmadığında
bireyin o pekiştirece ilişkin aşırı doygunluk ya da yoksunluk yaşamasına neden
olabilir.
Örneğin; bir çocuğa
sergilediği her istendik davranıştan sonra çikolata verilmesi o çocukta aşırı
doygunluğa yol açar ve çocuk için o davranışı sergilemek bir anlam taşımaz hale
gelebilir.Takip eden bir kaç gün ya da oturumda çocuğa çikolata sunulmaması
daha sonra çikolatanın çocuk için tekrar bir pekiştireç olma özelliği
göstermesine neden olabilir.
2. Birincil
pekiştireçler zaman içinde pekiştireç olma özelliğini kaybetmezler.
Örneğin; su susuz kalmış bir
insan için her zaman bir pekişitireç olma özelliği taşır.
3. Birincil
pekiştireçlerin sistematik olarak kullanılması amaçlanmışsa uygulamacı birincil
pekiştirece bireyin uygulama zamanları dışında kolayca ulaşmasını
engellemelidir.
4. Birincil
pekiştireçler mutlaka az miktarlarda sunulmalıdır. Az miktarda sunmak iki açıdan önemlidir.
1.Çocuğun pekiştirece karşı aşırı doygunluk göstermesi önlenmiş olur
2.Çocuğun uygulama sırasında pekiştireci hızlıca tüketmesi sağlanır.
BİRİNCİL PEKİŞTİREÇ
SUNMANIN YARARLARI VE SINIRLILIKLARI NELERDİR?
YARARLARI:
Birincil
pekiştireçler öğretilmesi gereken pekiştireçler değildir.Dolayısıyla kolaylıkla
uygulanabilir.Ancak her zaman ikincil pekiştireçlerle birlikte kullanılması
önerilmektedir.
SINIRLILIKLARI:
1. Birincil
pekiştireçlerin sunulması ile öğretilen davranışların genellenebilmesinin
sağlanması kolay değildir.Öğrenilen davranışların başka ortam, araç-gereç ya da
kişilere genellenebilmesi için kişinin doğal ortamlarda pekiştireç alma
olasılığının olması gerekir. Oysa ufak kurabiye parçaları bir çocuk için belli
bir davranışı sergilelemsinde pekiştireç olma özelliği gösterebilir ancak bu
çocuk doğal ortamlarda o davranışı srgiledikten sonra her zaman kurabiyeye
ulaşması söz konusu değildir.
2. Her zaman
çocuğun Birincil pekiştireç alması toplumsal yaşama ters düşebilir.
3.Birincil pekiştireçlere karşı aşırı doygunluk sağlanabilir.
Tüm bu açıklamalardan sonra Birincil pekiştireçlerin ne zaman
kullanılmasının uygun olacağı sorusu aklımıza gelebilir.Çalışma, bireyin
özellikle çalışmada kullanılacak olan birincil pekiştirece gereksinimi olduğu
an yürütülmelidir.
2.İKİNCİL PEKİŞTİREÇLER
İçsel
gereksinimlerimizi karşılamaya yönelik olmayan ya da yaşamsal önemi olmayan
ancak bireyin hoşlandığı ve öğrenme sonucunda pekiştirici özellik kazanmış
pekiştireçlerdir.
İkincil
pekiştireçlerin pekiştirici özellikleri genellikle Klasik Koşullanma ile
öğrenilmektedir. İlk başlarda bir çocuk için "Aferin" ikincil
pekiştireci bir anlam ifade etmeyebilir.Ancak bu ikincil pekiştireç şeker,
çikolata gibi bir Birincil pekiştireçle birlikte sunulduğunda çocuk İkincil
pekiştirecin pekiştirici özelliğini kavrar.Bu durumda zamanla İkincil
pekiştireci tek başına sunabilmek için Birincil Pekiştireç silikleştirilerek
sunulmalıdır.
İKİNCİL
PEKİŞTİREÇLERİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
1.İkincil pekiştireçler ayırt edilebilir biçimde olumlu olmalıdır.
2.İkincil Pekiştireçlerin pekiştireç olma özelliklerini korumak üzere
çeşitlendirilmelidir.Örneğin; bir sosyal pekiştireç olarak "Aferin"
kullanılıyorsa zaman zaman "baş okşaması" ,"çok iyi
oldu" gibi ifadelerde kullanılmalıdır.
İKİNCİL PEKİŞTİREÇ SUNMANIN YARARLARI VE SINIRLILIKLARI NELERDİR?
YARARLARI
1.Pek çok durum için daha uygundur. Örneğin Birincil Pekiştireç sunarken her
zaman bir parça yiyeceği uygulayıcı yanında taşımalıdır.İkincil Pekiştireçler
için böyle bir zorunluluk yoktur.
2. İkincil
Pekiştireçleri sunmak daha olağan bir görünüm taşır.
3.İkincil Pekiştireçlerle öğrenilen davranışların ya da edinilen davranış
değişikliğinin genellenebilirliği daha yüksek olmaktadır.Çünkü bireyin yaşadığı
doğal ortamlarda İkincil Pekiştireç alma olasılığı yüksektir.
4. İkincil Pekiştireçler bir yakınlık gerektirmeden de sunulabilir.
SINIRLILIKLARI
Sunulan pekiştireç
zamanla pekiştireç olma özelliğni göstermemeye başlar ya da etkisi azalabilir.
Bu durumda bu İkincil Pekiştireç bir Birincil Pekiştireçle birlikte sunulur ve
zamanla Birincil Pekiştireç silikleştirilerek İkincil Pekiştirecin tekrar
pekiştireç olma özelliği sağlanabilir.
İKİNCİL PEKİŞTİREÇ TÜRLERİ NELERDİR.?
1.NESNEL
PEKİŞTİREÇLER
Oyuncak, eşya,
araç-gereç gibi bireyin kullanabildiği somut nesnelerdir.
2.ETKİNLİK
PEKİŞTİRECİ
Bireyin sözel ya da
bedensel bir uğraşı yerine getirmesidir. Örneğin; bir uçurtma yapmak, şarkı
söylemek
3.SOSYAL
PEKİŞTREÇLER
Gülümseme, övgüde
bulunma, sarılma, baş okşama gibi sosyal bir anlam içern pekiştirme türüdür.
4.SEMBOL
PEKİŞTİREÇLER
Kendi başlarına bir
anlam ifade etmeyen ancak başka bir pekiştireçle değiş tokuş edilen yıldız,
kupon, jeton gibi dönüştürülebilir nesnelerdir.
İkincil Pekiştireçler arasında öncelikle sosyal
pekiştireçlerin kullanımı tercih edilmelidir.Çünkü bu pekiştireçlerin kullanımı
daha kolaydır.
OLUMSUZ PEKİŞTİRME
Bir davranışı
izleyen durumda ortamdan bir itici uyaranın çekilmesiyle o davranışın ileride
yapılma olasılığının artmasıdır.Örneğin; gece yarısı ağlayan bir bebeği annenin
kucağına almasıyla susması.Bu örnekte itici uyaran gece yarısı bebeğin
ağlaması, davranış ise annenin bebeği kucağına aldığında susmasıdır.
Olumsuz Pekiştirme ortamda itici bir uyaranın varlığını
gerektirdiği için bir öğretim stratejisi olarak kullanılması önerilmemektedir.
PEKİŞTİRME TARİFESİ NEDİR VE KAÇ TÜRLÜ PEKİŞTİRME TARİFESİ VARDIR?
Pekiştirme tarifesi
pekiştirecin davranışla ilişkisini belirler.Beş tür tarife vardır.
1.SÜREKLİ
PEKİŞTİRME
Hedef davranışın
her sergilenişinde ya da olumsuz davranışın sargilenmediği durumda pekiştirecin
sunulmasıdır.
2.SABİT ORANLI
PEKİŞTİRME
Bir oran belirlenir
ve davranış o oranda sergilendiğinde pekiştireç sunulur.Örneğin; her üç istendik davranıştan sonra
pekiştireç sunulması(SOP3)
3.SABİT SÜRELİ
PEKİŞTİRME
Belli bir zaman
aralığında hedef davranışın sergilenmesi nedeniyle pekiştireç sunulmasıdır.Örneğin; iki saat süresinde çocuğun
kendisine hiç zarar verme davranışı sergilememesi nedeniyle
pekiştirilmesi.
4.DEĞİŞKEN ORANLI
PEKİŞTİRME
Bir oran belirlenir
ve bu oran ortalama olarak uygulanır.Böylece birey kaçıncı davranıştan sonra
pekiştirileceği beklentisine girmeksizin davranış sergiler.Örneğin; çalışmaya dikkatini yöneltme
davranışının değişken oranlı 3(DOP3) tarifesi
ile pekiştirileceğini varsayalım.Bireyin dikkatini yönelttiği üç davranış
gelişigüzel pekiştirilir.Birinci dikkati yöneltme davranışı pekiştirildiyse
ikinci ve üçüncü davranışı pekiştirilmez.
5.DEĞİŞKEN SÜRELİ
PEKİŞTİRME
Ortalama bir süre
belirlenir (örneğin DSP8) ve
belirlenen bu ortalama sürede davranışın sergilenmesi pekiştirilir.Örneğin bir
davranış 9 dakika, 10 dakika ve 5 dakika sürelerle sergilenebilir bu üç
davranıştan sonra bireye pekiştireç sunulur.
Çok açıklayıcı bir yazı olmuş
YanıtlaSil